söndag 18 januari 2009

Trött på att vara trött



Nu ska jag gå och lägga mig och hoppas på att få sova lite.
Brukar ju gå sådär... Alltså jag somnar ganska bra (visst ibland tar det uppemot 3 timmar, men oftast tar det bara ca 1 timme), problemet är att jag vaknar 10-20 gånger per natt - varje natt!

Okej det är en överdrift. Två nätter den här veckan sov jag ganska bra, och jag vaknade bara 5-10 gånger. Men det är också de enda två nätterna som det har hänt senaste månaderna.

Ursäkta min bitterhet... Jag är bara så trött på att inte få sova.
Det känns som att jag har testat allt*. Förutom sömntabletter, för det får jag inte några. Det finns ingen läkare som vill ge min några och receptfria har jag testat tidigare, för ca ett och ett halvt år sen, men det funkade inte, jag blev bara illamående...

Så just nu vill jag gärna ha alla tips ni har att komma med!

*Att ha svalare i sovrummet funkar inte, för jag fryser bara ihjäl vilket gör det omöjligt att somna.
Att inte ha någon klocka bredvid sängen hjälper inte.
Att inte äta något precis innan man ska sova gör ingen skillnad.
Att gå och lägga sig samma tid och gå upp samma tid gör att jag somnar ganska snabbt, men jag vaknar ändå hela tiden.
Att inte göra något speciellt innan man ska sova gör inte någon skillnad heller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man måste sluta tänka "jag måste somna" för då blir man frustrerad, utan typ "acceptera" situationen, säga till sig själv, "ja jag kansnke inte sover 8 timmar i natt, men jag tar igen det under veckan, så det är lugnt". Då slappnar man av och med hjälp av att andas några djupa andetag blir det genast lättare.

Något som faktiskt brukar funka för mig ibland är att äta något med snabba kolhydrater, då blir man snabbt pigg, men efter en stund faller blodsockret och då blir man tröttare än innan.

Något man inte ska göra är sätta på datorn eller tv:n, det starka ljuset gör en piggare.

Fioona sa...

Mm, jo det brukar hjälpa.
Tyvärr är det inte det som är det stora problemet. Det är att jag vaknar uppemot 20 gånger per natt. Även när jag vaknar somnar jag om ganska snabbt, men det är just det att det blir så mycket avbrott i sömnen.

Men när det är svårt att somna nästa gång får jag testa det där med att äta snabba kolhydrater!