måndag 29 november 2010

DIY surgical T-shirt

Då kör vi då!

Vad behövs?
T-shirt
Sax
Måttband
Penna i avvikande färg
Välj hur breda remsorna ska vara = hur tätt hålen ska sitta. Jag valde 1 inch. (den gamla tröjan var ca 1,6inch)

Nu ska bredden över ryggen bestämmas! Jag föredrar att det smalnar av lite neråt, man får illusionen av en mer tränad rygg, lätt v-formad.
För att underlätta kan man markera ut mellanrummet även i ytterkant, blir mycket lättare att klippa då! Sen är det ju ingen exakt vetenskap, så måste inte klippas helt rakt då remsorna ändå rullar ihop sig sen. Kör på bara!

Så, då är alla remsor klippta, nu ska det börja vikas! Gäller att hålla tungan rätt i mun nu!

Ta den översta remsan och lägg över remsa nr 2.


Sen tar du remsa nr 3 och drar den igenom öglan bakifrån som remsa 2 skapade. Fortsätt så hela vägen ner.
När du kommer längst ner kan du välja lite själv hur du vill göra. Jag valde att helt enkelt klippa isär fållen och sedan knyta ihop ändarna runt remsan som blir längst ned. Ser ut som att jag har gjort något liknande på min gamla t-shirt också.

Färdig! Sen ser den alltid lite bättre ut efter en omgång i tvättmaskinen! Ett annat tips är att skaffa nipple covers så du kan ha t-shirten utan bh! Mycket snyggare!
Nu tänker jag heller inte ta åt mig hela äran för tröjan!
Såg den i ett blogginlägg för ca 2 år sedan, dock utan beskrivning, så jag fick studera bilden en bra stund innan jag listade ut hur det var gjort! Titta gärna in där och se de andra coola tröjorna! (såg att bilden på "min" tröja inte ligger kvar där....)

Happy DIYing :) Är det något som var otydligt så är det bara att fråga!

Inga kommentarer: